Ingatlan adasveteli szerzodes lepesrol lepesre Amit minden vasarlonak es eladonak tudnia kell - gaalui.hu

Ingatlan adásvételi szerződés lépésről lépésre: Amit minden vásárlónak és eladónak tudnia kell

Az ingatlan adásvételi szerződés előkészítése

Az ingatlan adásvételi szerződés az egyik legfontosabb dokumentum az ingatlanvásárlás vagy -eladás során. A folyamat során mind a vevőnek, mind az eladónak tisztában kell lennie a jogi követelményekkel és a szerződés pontos tartalmával. Ez az útmutató lépésről lépésre végigvezet az ingatlan adásvételi szerződés elkészítésének és lebonyolításának folyamatán a magyar jogi környezet figyelembevételével.

Az első és legfontosabb lépés az ingatlan adásvételi szerződés előkészítése, amely jogilag kötelező dokumentum az ingatlan tulajdonjogának átruházásához. Ehhez szükség van minden fontos adat összegyűjtésére, úgy mint az eladó és a vevő személyes adatai, az ingatlan pontos címe és helyrajzi száma, a kialkudott vételár, és a fizetés ütemezése – illetve ha átadásra került foglaló, akkor az arról szóló dokumentum.  A vevő megbízhat közjegyzőt, vagy ügyvédet, hogy előkészítse az ingatlan adásvételi szerződést és ellenőrizze a tulajdoni lapot. Erről megtudható, hogy valóban az-e a tulajdonos, aki el szeretné adni, illetve azt is, hogy van-e valamilyen teher az ingatlanon. Ilyen teher lehet például a jelzálog, haszonélvezeti jog. A tulajdoni lap ellenőrzése elengedhetetlen lépés az ingatlan adásvételi szerződés aláírása előtt, kizárólag így tisztázható ugyanis minden kétséget kizáróan az ingatlan jogi helyzete.

Ingatlan adasveteli szerzodes lepesrol lepesre Amit minden vasarlonak es eladonak tudnia kell - gaalui.hu

Az ingatlan adásvételi szerződés aláírása és az azt követő teendők

Az ingatlan adásvételi szerződés aláírásához a jogszabályok szerint ügyvédi, vagy közjegyzői közreműködés szükséges, mivel a magyar jog szerint a szerződés csak ilyen módon ellenjegyzett formában érvényes.

Az ingatlan adásvételi szerződést az ügyvéd állítja össze, figyelembe véve a felek megállapodását.  A szerződésben szerepel az ingatlan leírása, az ár és a fizetési feltételek, a birtokbaadás időpontja, és a szavatossági feltételek. Az ügyvéd vagy a közjegyző mindkét fél jelenlétében aláíratja és ellenjegyzi a dokumentumot. Ezzel biztosítja, hogy a szerződés megfelel a jogi követelményeknek. Ezt követően az aláírt ingatlan adásvételi szerződést benyújtja a földhivatalhoz, ahol a jogi ellenőrzés után a tulajdonjog bejegyzés történik.

A vevőnek az adásvételi szerződés után illetéket írnak elő, amelyet a megjelölt határidőig be kell fizetnie. Az illeték mértékét mindig a hatályos jogszabályok határozzák meg, jelenleg 1 milliárd forint értékhatárig, az ingatlan vételárának 4%-a.

A birtokbaadás folyamata

A fizetési kötelezettség teljesítése, vagy több részlet esetén az utolsó vételárrész kifizetése után jogosult a vevő arra, hogy megkapja az ingatlan kulcsait. A birtokbaadás során a felek közösen készítenek egy jegyzőkönyvet, amelyben rögzítik az átadás-átvétel körülményeit, valamint a mérőórák állását.

Annak, aki ingatlan eladásra vagy vásárlásra készül, fontos tehát tudni, hogy az ingatlan adásvételi szerződés egy olyan dokumentum, amelyet gondosan elő kell készíteni és kizárólag ügyvéd, vagy közjegyző ellenjegyzésével alkalmas arra, hogy a földhivatalban a tulajdonosváltozás jogszerűen bejegyzésre kerülhessen. A szerződés elkészítése, aláírása, a földhivatali ügyintézés és a birtokbaadás mind alapos előkészítést igényel. Az ügyvéd vagy a közjegyző képes biztosítani azt, hogy az ügylet megfeleljen a magyar jogi követelményeknek, és az ingatlan tranzakció gördülékenyen menjen. A jogi alaposság és a megfelelő lépések betartása mindkét fél érdekét szolgálja.

Write a Reply or Comment