Amihez mindenképp ügyvéd kell: ingatlan adásvételi szerződés

Az ingatlan adásvételi szerződés megkötése az egyik legfontosabb jogi lépés egy ingatlan vásárlásakor vagy eladásakor. Ez a dokumentum rögzíti az ingatlan tulajdonjogának átruházását, és számos alaki és tartalmi, jogi követelménynek kell megfelelnie. Mivel egy ilyen ingatlan ügylet során jelentős pénzügyi és jogi kockázatok merülhetnek fel, elengedhetetlen, és egyben jogszabályban is előírt kötelezettség, hogy ügyvéd közreműködésével történjen minden. Ügyvédi irodánk ingatlanjogi szakértőinek támogatására adásvételi ügyekben is számíthatnak ügyfeleink.

Az ingatlan adásvételi szerződés nem csupán egy egyszerű, formális dokumentum, hanem az ingatlan tulajdonjogának jogszerű átruházását biztosító alapvető jogi eszköz. Magyarországon törvényi előírás, hogy minden ingatlan adásvételi szerződés érvényességéhez ügyvédi ellenjegyzés (vagy közjegyzői okiratba foglalás) szükséges, ami azt jelenti, hogy a szerződés csak akkor jogszerű, ha egy ügyvéd szerkeszti, hitelesíti és ellenőrzi annak tartalmát.

Első a jogbiztonság ingatlan adásvétel esetén is

Az ügyvéd közreműködése több szempontból is elengedhetetlen az ingatlan adásvételi szerződés megkötéséhez. Az ügyvéd biztosítja, hogy a szerződés minden jogszabályi követelménynek megfeleljen, és a felek jogai megfelelően legyenek védve. Az ügyvéd pontosan rögzíti az ingatlan adásvételi szerződésben az ingatlan vételárát, a fizetési feltételeket, és fizetési ütemezést, a birtokba adás időpontját, valamint a tulajdonjog átruházásának módját.

Egy ingatlan adásvétel előtt elengedhetetlen az ingatlan friss tulajdoni lapjának ellenőrzése. Az ügyvéd ez alapján ellenőrzi, hogy a tulajdonosváltásnak vannak-e esetleg jogi akadályai, az ingatlan tulajdoni viszonyai rendezettek-e, illetve van-e bármilyen jogi akadály, amely az adásvételt veszélyeztethetné. Egy ingatlan adásvétel során adózási és illetékfizetési kötelezettségek is felmerülnek. Az ügyvéd segít eligazodni ügyfeleinek a vonatkozó adózási szabályok között, tájékoztatást ad a feleknek az ügylet nyomán keletkezett adózási, vagy illetékfizetési kötelezettségeikről.  Az adásvételi szerződés megkötése után az ingatlan tulajdonjogának átruházása a földhivatalban történik. Ehhez az ügyvéd nyújtja be a szükséges dokumentumokat, és képviseli ügyfeleit a földhivatal előtt, a tulajdonjog bejegyzéséhez.

Miben segítünk mi ingatlan adásvételi szerződés megkötése esetén?

Ügyvédeink teljeskörű jogi szolgáltatásokat nyújtanak az ingatlan adásvételi szerződés elkészítése és lebonyolítása során. Ügyfeleink számára a következő szolgáltatásokat biztosítjuk:

  • Adásvételi szerződés elkészítése

Az ingatlan adásvételi szerződés elkészítése során ügyvédeink részletesen átbeszélik az ügylet minden fontos szempontját, és gondoskodnak arról, hogy a szerződés teljes mértékben tükrözze a felek közötti megállapodást. A szerződésnek pontosan rögzítenie kell az ingatlan pontos nyilvántartási adatait (telek, lakás, ház, helyrajzi szám stb.), a vételárat és annak fizetési ütemezését, a birtokba adás időpontját, az esetleges jogi terhek rendezését és a tulajdonjog átruházásának módját.

  • Tulajdoni lap ellenőrzése

Az ingatlan tulajdoni lapjának ellenőrzése az egyik legfontosabb lépés az adásvételi szerződés megkötése előtt. Kizárólag az ezen szereplő információk birtokában köthetünk csak adásvételi szerződést. Innen tájékozódhatunk arról, hogy az ingatlan tehermentes-e, és arról is, hogy az eladó valóban jogosult-e az ingatlan eladására. Az ügyvéd átvizsgálja a tulajdoni lapot, és megbizonyosodik arról, hogy nincs olyan jogi akadály, amely veszélyeztetné az ügyletet.

  • Jogi tanácsadás és szerződésmódosítás

Az ingatlanügyletek során sokszor előfordulhat, hogy a felek között valamilyen előre nem látható, vagy külső okból, pl. hitel végtörlesztése után a bankigazolás kiadásának elhúzódása miatt, változnak a feltételek, vagy további jogi kérdések merülnek fel. Ügyvédeink teljes körű jogi tanácsadást nyújtanak az ügylet minden fázisában, és ha szükséges, módosítják a szerződést annak érdekében, hogy a megállapodás minden szempontból jogszerű és megfelelő legyen a felek számára.

  • Földhivatali ügyintézés

Az ingatlan adásvételi szerződés aláírását, és a vételár megfizetését követően, az ügyvéd nyújtja be a tulajdonjog átruházására vonatkozó kérelmet a földhivatalhoz. Az ügyvéd gondoskodik arról, hogy minden szükséges dokumentumot és nyilatkozatot benyújtsanak, és figyelemmel kíséri a tulajdonjog bejegyzésének folyamatát, így biztosítva, hogy a nyilvántartásban az ingatlan vevője bejegyzésre kerüljön az ingatlan tulajdoni lapjára, mint tulajdonos.

  • Adózási és illetékfizetési kérdések

Az ingatlan adásvételek kapcsán számos adózási és illetékfizetési kötelezettség is felmerül. Forduljon hozzánk, és segítünk eligazodni a vonatkozó aktuális adózási szabályok között, és pontos tájékoztatást nyújtunk azzal kapcsolatban is, hogy a vevőnek és az eladónak milyen adókat vagy illetékeket kell megfizetnie az ingatlan adásvételi szerződés megkötését követően.

Ne feledje!  Az ingatlan adásvételek során elengedhetetlen a megfelelő jogi háttér biztosítása, hogy elkerülhetők legyenek a jogi viták, és az ingatlan adásvételi szerződés minden pontja megfeleljen a jogszabályoknak, valamint a formai követelményeknek egyaránt. Tapasztalt ügyvédeink a garancia arra, hogy az ingatlan adásvételi szerződés minden jogi feltételnek megfelel, és ügyfeleink érdekei maradéktalanul érvényesüljenek.

Bízza ránk az ingatlan adásvételi szerződés jogi kérdéseit, és legyen biztos abban, hogy ingatlanügylete jogilag védett és biztonságos!