Online ingatlan adásvételi szerződés Az elektronikus aláírás és a digitális megoldások szerepe - gaalui.hu

Online ingatlan adásvételi szerződés: Az elektronikus aláírás és a digitális megoldások szerepe

Az elektronikus aláírás lehetősége az ingatlan adásvételi szerződésekben

Az ingatlan adásvételi szerződés megkötése hagyományosan személyes jelenlétet és papíralapú dokumentációt igényelt. Azonban a digitális technológia fejlődésével, és a jogszabályi környezet változásával Magyarországon is egyre inkább előtérbe kerülnek az elektronikus megoldások. Ebben a cikkben bemutatjuk, hogyan alakítják át az elektronikus aláírások és az egyéb digitális eszközök és lehetőségek az ingatlan adásvételi szerződések folyamatát hazánkban is.

Az elektronikus aláírás olyan digitális adat, amelyet egy dokumentumhoz csatolnak, és amely megkérdőjelezhetetlenné teszi az aláíró személyének hitelességét, valamint a dokumentum sértetlenségét. Az ingatlan adásvételi szerződések esetében az elektronikus aláírás lehetőséget nyújt a folyamat gyorsabbá és hatékonyabbá tételére, miközben megfelel a jogszabályi követelményeknek is.

Online ingatlan adásvételi szerződés Az elektronikus aláírás és a digitális megoldások szerepe - gaalui.hu

Az ingatlan adásvételi szerződés megkötése elektronikus aláírással

Magyarországon az elektronikus aláírás jogi kereteit a 2001. évi XXXV. törvény szabályozza, amely meghatározza az elektronikus aláírások típusait és azok joghatásait. Az ingatlan adásvételi szerződések esetében különösen fontos, hogy a dokumentumot minősített elektronikus aláírással lássák el, mivel ez biztosítja a teljes bizonyító erejű magánokirat státuszát. A Magyarországon kibocsátott e-személyi igazolványok is alkalmasak elektronikus aláírás létrehozására. Az eSzemélyihez tartozó kódkártya segítségével a tulajdonos minősített elektronikus aláírást hozhat létre, amely megfelel az ingatlan adásvételi szerződések jogi követelményeinek.

Az ingatlan adásvételi szerződés elektronikus úton történő megkötése a következő lépésekből áll: Az ügyvéd előkészíti a szerződés tervezetét, amelyet elektronikus formában megoszt a felekkel. A felek elektronikus úton igazolják személyazonosságukat, például videóazonosítás vagy más digitális azonosítási módszer segítségével. Ezt követheti az aláírás, amikor az eladó és a vevő az eSzemélyi, vagy más minősített elektronikus aláírási eszköz segítségével aláírják a szerződést. Az utolsó mozzanat, hogy az ügyvéd elektronikus aláírásával és pecsétjével ellenjegyzi a dokumentumot, majd ezt követően az elektronikus úton aláírt és hitelesített szerződést benyújtja az illetékes földhivatalhoz, szintén elektronikus úton természetesen.

Online ingatlan adásvételi szerződés Az elektronikus aláírás és a digitális megoldások szerepe - gaalui.hu

Az új ingatlan-nyilvántartási törvény előnyei és kihívásai

A 2021. évi C. törvény az ingatlan-nyilvántartásról előírja az elektronikus aláírás kötelező alkalmazását az ingatlan adásvételi szerződésekben, továbbá bevezeti az E-ING rendszert, amely lehetővé teszi az ingatlan-nyilvántartási eljárások teljes körű digitalizációját. Az átmeneti időszak alatt a rendszer fokozatosan kerül bevezetésre, biztosítva a zökkenőmentes átállást a digitális megoldásokra. Az elektronikus aláírás és a digitális megoldások számos előnnyel járnak az ingatlan adásvételi szerződések terén, hiszen az elektronikus folyamatok lerövidítik a szerződéskötés idejét, és egyúttal csökkentik a papíralapú dokumentációval és postázással járó költségeket is. Az elektronikus aláírások ezen kívül rendkívül biztonságosak, és teljes körűen biztosítják a dokumentumok hitelességét és integritását.

Természetesen, mint szinte minden területen, itt is szembe kell néznünk kihívásokkal is.  Ennek a modern eljárásmódnak a használata azt támasztja minimum feltételként minden az ügyletben résztvevő féllel szemben, hogy rendelkezniük kell a szükséges technikai eszközökkel és ismeretekkel. Ezen túlmenően pedig, kiemelten oda kell figyelni arra, hogy a folyamat minden lépése megfeleljen a hatályos jogszabályoknak.

Az ingatlan adásvételi szerződések digitalizációja és az elektronikus aláírás alkalmazása jelentős előrelépést jelent és változásokat hozott a magyar jogrendszerben is. Az új jogszabályok és technológiai megoldások lehetővé teszik a gyorsabb, biztonságosabb és költséghatékonyabb szerződéskötést. Azonban elengedhetetlen, hogy a felek és a jogi képviselők is naprakészek legyenek a technológiai és jogi változások terén.

Write a Reply or Comment